Statut
STATUT
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ
W GRUDZIĄDZU
§ 1.
Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Grudziądzu zwana dalej „Powiatową Stacją” działa na podstawie Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, niniejszego statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2.
Powiatowa Stacja jest podmiotem leczniczym, w stosunku do którego uprawnienia podmiotu tworzącego posiada Wojewoda Kujawsko-Pomorski.
§ 3.
- Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Grudziądz.
- Obszarem działania Powiatowej Stacji jest miasto na prawach powiatu Grudziądz
i powiat grudziądzki. - Obowiązująca powszechnie nazwa skrócona Powiatowej Stacji to „PSSE
w Grudziądzu”.
§ 4.
Powiatowa Stacja prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej i jest dysponentem środków budżetowych trzeciego stopnia w zakresie wykonywania budżetu państwa.
§ 5.
- Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Grudziądzu, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” – jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie. - Powiatowy Inspektor jest jednocześnie dyrektorem Powiatowej Stacji, reprezentuje ją na zewnątrz i wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
§ 6.
- Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu w zakresie zdrowia publicznego, w szczególności poprzez:
- sprawowanie nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska,
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku oraz rekreacji,
- zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych,
- higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne,
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości
i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
- inicjowanie, organizację, prowadzenie, koordynowanie i nadzorowanie działalności oświatowo-zdrowotnej w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych.
- Cele, o których mowa w ust. 1, realizowane są w szczególności poprzez:
- prowadzenie spraw w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego;
- kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne
i zdrowotne, a w szczególności:- nadzorowanie oraz egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy,
- prowadzenie postępowania i dokumentacji w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej i wydawanie decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej,
- prowadzenie postępowania w sprawach zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych,
- prowadzenie spraw w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego,
- sprawowanie nadzoru nad higieną środowiska, zakładów nauczania i wychowania oraz placówek wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,
- nadzorowanie warunków higieny środowiska, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji,
- nadzorowanie bezpieczeństwa żywności i żywienia, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością
- nadzór nad kosmetykami,
- wprowadzania do obrotu i stosowania w działalności zawodowej prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3 w działalności zawodowej, substancji chemicznych i ich mieszanin, produktów biobójczych i detergentów,
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych,
- wykonywanie badań laboratoryjnych i pomiarów środowiskowych,
- opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności,
- działalność przeciwepidemiczną,
- opracowanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu bezpieczeństwa sanitarnego podległych powiatów,
- wydawanie decyzji, wykonywanie innych czynności w postepowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- przygotowywanie wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia,
- przygotowanie spraw związanych z wszczęciem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów,
- inicjowanie, organizowanie, koordynowanie, prowadzenie i nadzorowanie działalności na rzecz promocji zdrowia,
- sporządzanie sprawozdań zgodnie z „Programem badań statystycznych statystyki publicznej”,
- prowadzenie spraw administracyjnych, organizacyjnych, gospodarczych, finansowych, pracowniczych.
§ 7.
Powiatowa Stacja może prowadzić działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającą między innymi na świadczeniu usług.
§ 8.
- Powiatowa Stacja działa w oparciu o zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, w którego skład wchodzą dwie jednostki organizacyjne:
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Grudziądzu;
- Laboratorium.
- Strukturę organizacyjną Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej tworzą:
- Komórki organizacyjne działalności leczniczej:
- Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej;
- Oddział Laboratoryjny.
2) Samodzielne Stanowisko Pracy działalności leczniczej:
- Stanowisko ds. Ocen i Analiz;
- Stanowisko Specjalisty ds. Systemu Jakości.
3) Komórki Organizacyjne działalności pozamedycznej:
- Sekcja Ekonomiczno – Księgowa;
- Sekcja Administracyjno – Techniczna.
4) Samodzielne Stanowiska Pracy działalności pozamedycznej:
- Stanowisko Pracy Główny Księgowy;
- Stanowisko Pracy Radca Prawny;
- Stanowisko Pracy Kadr i Spraw Pracowniczych;
- Stanowisko Pracy ds. OC, BHP, IODO, PPOŻ, Informatyki, Archiwizacji.
- Szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji.
Za zgodność z:
Zarządzeniem nr 367/2011 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 29 listopada 2011 roku
oraz zmianami wynikającymi z zarządzenia Wojewody Kujawsko-Pomorskiego:
- Nr 391/2012 z dnia 11 grudnia 2012 r.
- Nr 407/2017 z dnia 27 grudnia 2017 r.
- Nr 134/2020 z dnia 14 lipca 2020 r.